Is thuiswerken inmiddels al goed geregeld?

Blog_thuiswerken-inmiddels-gewoonte_800x500px

Inmiddels is thuiswerken voor velen van ons al ruim een jaar een bekend begrip. Goed moment om daar bij stil te staan en te evalueren. Want hoe goed pakken we dat thuiswerken nou aan? De technische zaken zijn inmiddels bijna overal goed geregeld, maar hoe zit het met de zachte factoren, het stukje aandacht? In dit artikel lees je onze bevindingen met tips en tricks en hoe wij jou kunnen helpen.

Wat zien wij gebeuren?

Wij van Werkverzuim hebben dagelijks contact met onze klanten en werknemers. In die gesprekken is het thuiswerken en de daarbij voorkomende issues een veel besproken onderwerp. We volgen namelijk het proces van thuiswerken bij onze klanten al maanden nauw vanaf de zijlijn. Regelmatig hebben wij analyserende gesprekken met managers en medewerkers. Alhoewel ieder persoon het thuiswerken op zijn eigen manier ervaart zien wij toch bepaalde patronen.

Wij hebben werknemers gevraagd wat zij zo positief vinden aan deze nieuwe manier van werken. Veel werknemers zeggen dat ze blij zijn geen reistijd meer te hebben en geen last van files onderweg. Die tijd kunnen ze goed gebruiken voor privé activiteiten zoals koken, sporten/bewegen of extra tijd doorbrengen met het gezin.

Echter nu na een jaar ondervinden werknemers inmiddels ook veel negatieve effecten van het thuiswerken. Veel werknemers vinden dat ze geïsoleerd raken en (te) weinig sociaal contact hebben. Gemis van collega’s en de dagelijkse kantooractiviteiten is groot. Wij merken dat dit een dusdanige invloed op mensen kan hebben, dat het in een aantal gevallen zelfs tot ziekteverzuim leidt.

Daarnaast lopen managers/leidinggevenden tegen issues aan zoals het niet behalen van afdeling- of organisatiedoelen door o.a. zichtbare achteruitgang op performance van werknemers. Maar ook het gemis van werken in teamverband en de saamhorigheid om doelen te behalen spelen hierbij mee. Managers zien het gebeuren en vinden het moeilijk om tijdig bij te sturen, wat versterkt wordt door de afstand. Daarnaast worstelen zij nog met hoe ze werknemers de nodige aandacht kunnen geven om die verbondenheid met elkaar en met het bedrijf te behouden.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Bij een aantal klanten spelen wij een proactieve rol met betrekking tot het thuiswerken en hoe dat het beste aan te pakken is. Inmiddels met zichtbaar positief resultaat! Wij hebben drie manieren om onze klanten hierin bij te staan.

1. Open spreekuren

Dit doen we door zogenaamde “open spreekuren” in te plannen. Tijdens deze spreekuren reserveert de casemanager tijd voor jouw organisatie en kunnen werknemers die daar behoefte aan hebben, contact opnemen. Dit kan telefonisch of via MS Teams. Na afloop van dit spreekuur zal de casemanager een terugkoppeling verzorgen waarbij in hoofdlijnen de bevindingen worden gedeeld. Ook zal er dan een advies worden gegeven hoe hier mee om te gaan.

2. Trainingen gericht op leidinggevenden

Maar Werkverzuim geeft ook trainingen aan leidinggevenden. Wat zijn de aandachtspunten bij het thuiswerken? Welke signalen vanuit hun werknemers moeten zij serieus nemen? En hoe voorkomen ze dat mensen zich alleen voelen en zich uiteindelijk ziekmelden?

3. Teams meeting met de bedrijfsarts

Ook is het mogelijk dat een van onze bedrijfsartsen in een Teams meeting een workshop geeft voor de betrokken leidinggevenden en HR adviseurs. De nadruk van deze digitale meeting ligt wat meer op het welzijn van de medewerkers. Via Werkverzuim kunnen werkgevers zich aanmelden.

Loopt u ook tegen dergelijke of andere issues aan wat betreft dit onderwerp? Neem dan contact met ons op. Samen met u zoeken wij naar de beste oplossing.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn